"Nejednoznačná právna úprava týkajúca sa dopravy, a to najmä v
otázkach zameraných na pracovný čas, prestávky či pracovnú pohotovosť,
umožňuje rôzny právny výklad, čím vytvára priestor pre zhoršovanie
pracovných podmienok zamestnancov. Aj to má za následok odliv
pracovníkov v tomto odvetví," uviedla výhrady OZ KOVO Fáková.
Odborári upozorňujú na to, že mladých ľudí môžu odrádzať aj vysoké
náklady na získanie vodičského oprávnenia na autobus, ktoré už nemožno
získať napríklad v rámci rekvalifikácie. Za problém považujú aj
opakované krátenie jazdných dôb.
OZ KOVO vyčíta vyšším územným celkom (VÚC), ktoré financujú verejnú
autobusovú dopravu, že limitujú rast miezd a nezohľadňujú výsledky
kolektívneho vyjednávania na podnikovej úrovni. Odborári tiež poukazujú
na náročné pracovné podmienky i to, že vodiči autobusov nesú
zodpovednosť za bezpečnosť a zdravie cestujúcich, za čo sú nie vždy
dostatočne ohodnotení.
"Deklarovaný cieľ Slovenska a Európskej únie - priorizovať verejnú
dopravu pred individuálnou dopravou, podmienený požiadavkami na
znižovanie emisií CO2, určite nebude možné dosiahnuť bez zamestnancov,
vodičov, dispečerov či technikov. Bez systémových a komplexných riešení,
ktoré zatraktívnia pracovné prostredie a podmienky, bude počet
zamestnancov dopravy, a to najmä vodičov, aj naďalej klesať. Využiť
musíme sociálny dialóg na zmenu legislatívy a kolektívne vyjednávanie na
zvýšenie ich pracovných štandardov," uviedla predsedníčka Rady OZ
KOVO Monika Benedeková s tým, že treba zintenzívniť komunikáciu so
samosprávnymi krajmi tak, aby výsledky vyjednávania akceptovali a
prenášali do zmlúv s dopravnými spoločnosťami.